Waarom een responsive website?

  • -
resonsive webpagina op mobiel

Waarom een responsive website?

Category : Blog

Een vraag die ik nogal eens hoor is: “Waarom zou ik mijn site responsive maken?”
Ik zal proberen hier een antwoord op te geven.

Stel, je zit op je mobieltje te kijken op Facebook. Het ene leuke filmpje na de andere grappige foto komt voorbij en je weet ook wat je buren hebben gegeten. Dan valt je oog ineens op een berichtje over een nieuw model auto die vanaf vandaag in de showroom bij je garage staat. Omdat je gek bent van auto’s open je de link en je komt op de website van je garage. Je ziet een foto, maar de tekst is onleesbaar. Veel te kleine lettertjes. Dus wat doe je? Je vergroot met duim en wijsvinger het beeld, zodat je inzoomt en de tekst kunt lezen. Je schuift van links naar rechts en van rechts naar links om de volgende regel te kunnen lezen. En dat zo’n dertigkeer. Je klikt op een foto om nog meer foto’s te kunnen bekijken, maar ook hier blijf je vergroten en verkleinen om de kunnen navigeren door de site.
Na drie foto’s ben je het zat en sluit je de browser. “Ik kijk thuis wel eens op een pc”. Je stopt je mobiel in je zak en gaat verder met leven. Eenmaal thuisgekomen denk je niet meer aan die webpagina. Voor jou geen man overboord, maar je garage mist een potentiële klant. En dat alleen maar doordat de site niet responsive is.

In- en uitzoomen is zó 2010 !

Een ander voorbeeld. Je zit in de bus, rustig de Tweets te lezen die in je schermpje voorbij komen. Je ziet een bericht van je favoriete kleding winkel, over een nieuwe collectie en omdat je wel weer toe bent aan iets nieuws, open je de link in Twitter. De site waar je op terecht komt is erg mooi. Tenminste, als je nu achter een pc zou zitten. Want de site is niet responsive. Navigeren gaat bijna niet, je moet alles verkleinen en vergroten en net als je op een linkje wilt klikken, rijdt de bus over een hobbel en tik je niet op het linkje, maar je komt uit op een pagina die je helemaal niet verwacht. Geïrriteerd sluit je je browser en ga je verder met Tweets lezen. Gemiste kans van de kledingwinkel dus, want je had nu mooi even de tijd om te kijken of er iets moois tussen zat. Iets wat je misschien wel zou willen kopen. De winkel loopt hiermee dus potentiële omzet mis.

En zo kan ik nog wel doorgaan met voorbeelden noemen. In- en uitzoomen is zó 2010!

Persoonlijk ben ik al zo ver dat wanneer ik zie dat ik moet in- en uitzoomen om een site te kunnen lezen, ik de site meteen weer sluit. Ik ben daar gewoon te lui voor. En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt.
Meer en meer mensen bezoeken je website vanaf een mobiel apparaat. Een smartphone, tablet of iPhone. De tijd dat we alleen achter onze pc thuis of op het werk internetten ligt inmiddels al heel ver achter ons. Toch zijn er nog heel veel sites die nog niet zijn geoptimaliseerd voor gebruik op een mobiel apparaat. Hij is verder wel actueel, de informatie die er op staat is up-to-date dus verder niets aan de hand. Maar tegenwoordig willen we zelf beslissen waar en wanneer we een internetpagina bezoeken en met welk apparaat. Daarom: zorg ervoor dat je website geschikt is voor mobiel!

Wilt u meer weten? Stuur een e-mail naar info@kammingawebsites.nl of gebruik het contactformulier.