Hoe kom ik hoger in Google?

  • -

Hoe kom ik hoger in Google?

Category : Blog

Hoger in Google willen we allemaal

hoe kom ik hoger in googleHet is een veelgehoorde vraag: ‘Hoe kom ik hoger in Google?’
Maar de vraag is makkelijker dan het antwoord. Het is meestal niet iets wat in een paar minuten geregeld is, omdat je met verschillende zaken te maken hebt. In dit artikel beschrijf ik een aantal onderwerpen die invloed hebben op de ranking in Google. Wanneer je na het lezen van dit artikel je site onder handen neemt en alle onderwerpen gebruikt, is de kans groot dat je hoger in Google komt.

Ik behandel de volgende onderwerpen:

  • Content: De inhoud van je website is misschien wel het allerbelangrijkst!
  • Gebruiksvriendelijke site op alle apparaten: Hoe ‘doet’ je site het op de mobiele apparaten?
  • HTTPS: Een SSL certificaat kan echt helpen!
  • Lok bezoekers naar je site

Content

De content van je website is misschien wel het allerbelangrijkst! Sluit de informatie die jij verschaft aan op de behoefte van de bezoeker van je site?
Welke zoekwoorden gebruikt jouw website-bezoeker denk je? Of, op welke zoekwoorden wil je graag gevonden worden? En komen die overeen?

Als je zoekwoorden in kaart hebt gebracht, moet je content maken. Je tekst moet prettig leesbaar zijn voor de bezoeker, moet antwoord geven op zijn of haar vraag of probleem, maar je tekst moet ook SEO-vriendelijk zijn. En dat kunnen twee verschillende dingen zijn.

Hoe zoekt een zoeker?

  1. De zoeker heeft een behoefte. Die behoefte vertaalt hij of zij vliegensvlug in trefwoorden (zoekwoorden).
  2. Na het intypen van de zoekwoorden in Google scant hij de zoekresultatenpagina af. Hij of zij bepaald aan de hand van de titels en (in iets mindere mate) aan de URL’s en meta-descriptions welke website op die zoekresultatenpagina het meest geschikt is, of het meest voldoet aan zijn of haar behoefte.
  3. Dan klikt hij of zij op de link van zijn of haar keuze.
  4. Op de webpagina aangekomen kijkt hij naar de titel (de kop), leest een klein stukje en bekijkt eventueel afbeeldingen boven de ‘fold’. De fold is hetgeen wat zichtbaar is zonder te scrollen.
  5. Bevalt het niet wat hij of zij ziet, dan zal hij de site weer snel verlaten om terug te keren bij Google en een volgende pagina te proberen. Voldoet je webpagina (gedeeltelijk of geheel) aan de behoefte van je bezoeker, dan zal hij of zijn verder kijken op je pagina en/of website.
  6. De meeste bezoekers scannen eerst een pagina af. Ze scannen voornamelijk de koppen, de woorden die dik gedrukt zijn en opsommingen. Staat er iets interessants tussen? Dan gaat hij of zij pas echt de tekst lezen.

Wat zijn SEO-vriendelijke teksten?

SEO vriendelijk: titel, url, meta-descriptionSEO staat voor Search Engine Optimazation. Zoekmachine optimalisatie. Een SEO-vriendelijke tekst is een webtekst die op het zoekproces is afgestemd. Met een SEO-vriendelijke tekst scoor je hoger in Google! SEO copywriting is het schrijven van relevante en kwalitatieve teksten over een specifiek onderwerp. Alle onderdelen die de zoeker bewust en onbewust gebruikt om de pagina te beoordelen op relevantie hebben invloed op de vindbaarheid. Die onderdelen moeten zo goed mogelijk worden afgestemd op de behoefte van de zoeker.

Die onderdelen zijn:

  • Sluit de tekst aan op de zoekopdracht?
  • De titel
  • De URL
  • De meta-description (dit is de beschrijving van de pagina die men in Google ziet onder de titel van de pagina)
  • De eerste kop
  • De overige koppen
  • Afbeeldingen
  • Links

De Titel

Een webpagina kent 2 titels: De normale titel, de titel die op je webpagina staat en de SEO titel, de titel die in de zoekresultaten verschijnt. Maak de SEO titel voornamelijk beschrijvend en de normale titel ‘activerend’.

Bijvoorbeeld:

  • SEO titel: Stress verminderen op het werk
  • Normale titel: 5 tips om elke dag zonder stress te werken

De URL

De URL is om 3 redenen belangrijk:
1. De URL is zichtbaar in de zoekresultaten
2. Het is zichtbaar voor de bezoeker wanneer die de pagina bezoekt
3. Af en toe wordt er met de gehele URL naar een pagina gelinkt en de tekst waarmee men linkt telt ook mee in de ranking.

Een bezoeker zou aan de URL moeten zien waar de webpagina over gaat.
Wanneer de URL het zoekwoord bevat die een zoeker als zoekopdracht heeft gebruikt, wordt het zoekwoord in die URL dikgedrukt. Dat valt dus meer op!

Meta-description

De meta-description wordt regelmatig geheel door Google overgenomen en getoond in de zoekresultaten. Hij heeft geen directe invloed op de ranking, maar het kan wel een indirecte invloed hebben als het de click through rate (CTR) verhoogt. Dus wanneer men dankzij de meta-description op de link klikt. Sommige bezoekers bepalen aan de hand van deze meta-description of de pagina voor hen relevant is.

De opbouw van een SEO-vriendelijke webpagina

Je bezoeker kijkt over het algemeen eerst naar de titel en scant de pagina af. Dan bepaalt hij of zij aan de hand van deze factoren en aan algehele indruk van de pagina of hij of zij verder gaat lezen. Deze beslissing wordt vaak binnen enkele seconden gemaakt.

We moeten de gebruiker dus overtuigen dat hij of zij op de juiste pagina terecht is gekomen. Dit kunnen we doen door zijn of haar probleem, behoefte of vraag in de eerste kop in de inleiding te verwerken. Het zoekwoord dat de zoeker heeft gebruikt is normaal gesproken afgeleid van de vraag of het probleem die de bezoeker heeft. Probeer daarom het zoekwoord waarop je op deze pagina gevonden wil worden, in de eerste alinea en in de eerste kop te verwerken. Zo ziet je bezoeker al snel dat hij of zij op de juiste pagina is beland en is de kans groter dat hij of zij op je webpagina blijft.

In de volgende alinea’s zou het antwoord op de vraag van de zoeker nader toegelicht moeten worden. Ook in dit gedeelte zou dan het zoekwoord nog een aantal keer voor moeten komen, maar gebruik het wel zo, dat de site normaal leesbaar is. Hoe langer de tekst is, des te vaker je het zoekwoord organisch kan gebruiken. Google kijkt ook hier naar. Prop niet onnodig zoekwoorden in de tekst. Het moet logisch zijn het zoekwoord te gebruiken. Denk aan de lezer. Het moet relevant zijn, maar niet storend.

In de laatste alinea kun je het artikel nog eens samenvatten en wordt er om een actie gevraagd (Klik hier, bestellen, stel uw vraag). We noemen dit een Call to Action. Probeer ook het zoekwoord in de laatste alinea nog eens terug te laten komen. Zo ziet de zoekmachine dat het hele artikel over het onderwerp gaat en niet alleen de inleiding.

Blijf altijd denken aan de bezoeker. De tekst moet lekker lopen, terwijl het voor de zoekmachine (en de zoeker) duidelijk is waar de webpagina over gaat.

Hoe ziet je site er uit?

Over smaak valt te twisten, maar 1 ding is duidelijk: je webpagina moet op alle apparaten (pc, laptop, tablet en mobiele telefoon) goed leesbaar zijn. Als bezoekers afhaken omdat je site niet gebruiksvriendelijk is op bijvoorbeeld een mobiele telefoon, zal dit niet bevorderlijk zijn voor je ranking. Zorg er dus voor dat je site gebruiksvriendelijk op alle apparaten is: goed leesbaar en een duidelijke navigatie. Belangrijk dus, als je hoger in Google wilt komen.
Lees ook eens mijn artikel over responsive websites.

HTTPS helpt!

Google zal meer en meer websites die niet voorzien zijn van een SSL (https) certificaat als ‘onveilig’ bestempelen en dus zul je niet hoog in de ranking komen, ook al heb je nog zo’n goede content. In 2014 schreef ik al in dit artikel dat Google https beloont!

Lok bezoekers naar je site

deel op social media en kom hoger in googleGoede kans dat je social media gebruikt. Wanneer je een nieuw artikel op je website hebt gezet of wanneer je je website hebt aangepast, bijvoorbeeld naar aanleiding van dit artikel, is het heel verstandig om op je social media te linken naar je website of webpagina. Heb je nieuws over een event dat je organiseert? Deel het op je social media kanalen! Dit triggert mensen om je pagina te bezoeken. En hoe meer bezoekers, hoe hoger in Google!

SEO in WordPress

Wanneer je site is gebouwd met WordPress, maak dan gebruik van de Yoast SEO plugin. Deze helpt je bij het SEO-vriendelijk maken van je webpagina’s en waarschijnlijk kom je dus hoger in Google! Bij alle WordPress websites die wij opleveren, wordt de Yoast SEO plugin mee geïnstalleerd.


Meer weten?

Neem vrijblijvend contact op. Vul dit formulier in en wij reageren zo spoedig mogelijk.

Naam (verplicht)

Telefoon

E-mail (verplicht)

Reactie